מהו אבחון?

ב"אבחון" הכוונה למגוון רחב של מבחנים ו"כלים מקצועיים"- כשהבחירה תלויה במוקד הפנייה. לרוב מועבר מבחן אינטליגנציהאך גם מבחנים רגשיים או ראיונות יסודיים ומקיפים נחשבים כאבחון ולעיתים די באמצעים אלה.

 

מעבר לכך קיימים שני סוגי אבחון עיקריים:

אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכו-דידקטי. מטרת האבחון הפסיכולוגי היא להעריך חזקות וחולשות בתחומים הקוגניטיביים, הרגשיים וההתנהגותיים, כולל יחסי הגומלין ביניהם והשפעתם על תפקודו של הילד. מטרת האבחון הדידקטי היא לבחון את מיומנויות הלמידה הבסיסיות כגון: קריאה, כתיבה וחשבון. בשני סוגי האבחון- אך בעיקר באבחון הפסיכולוגי קיימת התייחסות לרצף ההתפתחותי של הילד ולרקע המשפחתי וכן ניתנות המלצות ותכניות העונות על מקורות הקושי.

התכניות עשויות לכלול: הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, פסיכותרפיה, תרפיה באומנות, טיפול משפחתי, הדרכת הורים או אבחון נוירולוגי. את האבחון הפסיכולוגי עורך פסיכולוג ואת האבחון הפסיכו-דידקטי עורך מאבחן דידקטי. לעיתים קרובות הפסיכולוג עורך אבחון פסיכו-דידקטי משולב .

 

מתי מומלץ לפנות לאבחון

אבחון בשלות לכיתה א'

ילדי גן חובה, לגביהם מתעוררת שאלה במידת בשלותם והתאמתם לכיתה א'– מופנים לרוב לאבחון. באבחון נבדקים כישורים תפיסתיים , שכליים וגרפו-מוטוריים וכן בשלותם הרגשית. השאלה מתעוררת לרוב, לגבי הילדים הצעירים בשנתון ילידי תשרי, חשוון וכסלו], אך עשויה להישאל גם לגבי ילדים גדולים יותר. ילדים לגביהם נשקלת אפשרות של הקפצת כיתה– על רקע מחוננות– עוברים אבחון זהה. האבחון כולל גם ראיון מקיף של ההורים והגננת.

 

אבחון בביה"ס היסודי

כאשר מתעוררים קשיים ברכישת מיומנויות יסוד כגון: קריאה, כתיבה, חשבון והבנה כשסיוע פרטני באמצעות הוראה מתקנת לא קידם בקצב הראוי– מומלץ לפנות לאבחון. גם כאשר מתעוררים קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים– במסגרת הבית ספרית או המשפחתית– מומלץ לפנות לאבחון.

קשיי קשב וריכוז– הנמשכים לאורך זמן ובאים לידי ביטוי במסגרות שונות, מומלץ לאבחן.

 

אבחון בחטיבת ביניים ותיכון

לעיתים קרובות, תלמידים בעלי לקויות למידה שונות, מצליחים להתמודד כראוי עם הדרישות בביה"ס היסודי, אולם המעבר לחטיבת ביניים דורש התארגנות שונה ומיומנויות למידה גבוהות יותר. תלמידים המגלים קשיים בעמידה בדרישות הלימודיות, או פערים לא מוסברים בתפקודם הלימודי ובהישגיהם- מומלץ להפנות לאבחון. גם קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים- במסגרת הבית ספרית או המשפחתית- מומלץ לאבחן.

 

האבחון ככלי לחיזוק הילד

תהליך האבחון מאפשר התייחסות לדברים החזקים אצל הילד ולא רק לקשיים ולכן פותח פתח ליצירת סיפור חדש על הילד– בעיני עצמו והן בעיני הוריו וסביבתו הלימודית. התהליך עשוי לחזק את דימויו העצמי של הילד ולאפשר יציאה ממעגל קסמים שלילי של קשיים, מצוקה וכישלונות למעגל קסמים חיובי.

 

יענית גולדפרב, פסיכולוגית ילדים, מכון שילה

 

איבחונים

מכון שילה, הרב הרצוג 25 | טלפון: 03-5328114 |פקס: 03-5326316|אימייל: machonshilo12@gmail.com