איבחונים

המטרה באבחונים לילדים היא לזהות בעיות מסוגים שונים כמו: לקויות למידה, בעיות נפשיות, הפרעות קשב וריכוז ועוד.
כל אבחון מגדיר האם ממצאי האבחון נמצאים בנורמה, חורגים מהנורמה ועד כמה הם חורגים מהנורמה.
חשוב לציין כי סוגי האבחונים השונים תלויים בגורמים כמו שפה ומוצא תרבותי וככל שקיים שוני תרבותי או קשיי שפה כך הסטיה באבחון עשויה להיות גדולה יותר.
בשנים האחרונות מוסדות החינוך מעודדים את הורי התלמידים לבצע אבחונים שונים בכדי שתוצאות האבחונים יסייעו לבית הספר להתמודד עם קשיי התלמיד בצורה טובה יותר.
להלן הסבר תמציתי על סוגי האבחונים השונים:

אבחון דידקטי

המטרה באבחון דידקטי היא להעריך את יכולתו של הילד במשימות הקשורות ללמידה וזיכרון.
לאבחון מסוג זה פונים בדרך כלל ילדים או נערים המתקשים בקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ויכולת הבעה בעל פה.
באבחון זה בודקים מצבים כמו: קשב וריכוז, יכולת שפתית, זיכרון עבודה, תפיסה שמיעתי וחזותית, יכולות ארגון, למידה מטעויות, אסטרטגיות למידה, תכנון ועוד.
משך האבחון הוא בדרך כלל 3 עד 3.5 דקות.
במידה וקיימים קשיים ביכולת מתמטית ניתן להרחיב את האבחון באופן שיבדוק גם יכולות מתמטתיות כמו הבנה חשבונית, יכולת חישובית והבנה של בעיות מילוליות.
במידה והורים מעוניינים שילדיהם יקבלו שעות שילוב או הקלות והתאמות לבגרויות יש צורך באבחון פסיכודידקטי ולא רק דידקטי.

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי הוא סוג של אבחון בו מנסים לאתר לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז ובעיות רגשיות נפשיות.
אבחון זה מסייע להעריך את מצבו הרגשי והחברתי של הנער וסייע בבניית תכנית טיפולית שהולמת את צרכיו.
באמצעות ממצאי אבחון פסיכודידקטי הורי התלמיד יכולים לממש את זכאותם לשעות שילוב המוקנות לתלמידים בחינוך הרגיל על פי חוק החינוך המיוחד.
שעות שילוב מסייעות לקדם את התלמיד ולאפשר לו השתלבות טובה יותר בחינוך הרגיל מבלי להפנות אותו לחינוך המיוחד.
כמו כן, ממצאי האבחון הדידקטי מאפשרים לתלמידים לקבל התאמות משמעותיות בבחינות הבגרות כמו: בחינה בעל פה, בחינות מותאמות ועוד.

אבחון לקויות למידה

באבחון לקויות למידה בודקים את הרמה התפקודית של התלמיד בתחומי כמו: כתיבה, קריאה, הבנת הנקרא, הבעה בעל פה ובכתב.
במקרים מסוימים האבחון יכלול גם הערכה של חשיבה וכישורים מתמטיים.
ממצאי הבדיקה יכולים לסייע לתלמיד לקבל שעות שילוב להוראה מתקנת או שעות פרטניות לתמיכה בתחומים ספציפים כמו חשבון או אנגלית.

אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי בודק ומעריך את התפקוד הרגשי, ההתנהגותי והאינטלקטואלי של הילד והוא מעריך את מצבו בתפקודים כמו: רמת IQ, יכולת שפתית, הבעה בעל פה, תפיסה ועיבוד נתונים, ריכוז, זיכרון ומצבים רגשיים.

אבחון קשב וריכוז (BRC)

סוג אבחון זה בודק את תפקודי הקשב והריכוז של הנבחן ובנוסף לכך גם תפקודים חשובים אחרים כמו: תפקודי זיכרון, ניהול, הבנה של מצבים חברתיים וממצאים רגשיים
מדובר במבחן ממוחשב שבודק סוגי קשב שונים כמו:
קשב סלקטיבי שמאפשר לאדם להתמקד במטלה ספציפית תוך התעלמות מגירויים חיצוניים אחרים.
תפקוד ניהול שבודק את יכולת ההתארגנות של הנבחן ויכולות כמו תכנון, למידה מטעויות ועוד.
פיצול קשב שמתאר את היכולת של המאובחן לשים לב למספר משימות במקביל.
קשב מתמשך שמתאר את יכולתו של המאובחן להתרכז זמן ממוך במטלה מסויימת תוך שמירה על רמת ביצוע אחידה.

תפריט נגישות